AB

Bibliografia publikacji pracowników
Państwowej Szkoły Wyższej w Białej Podlaskiej

Baza tworzona przez Bibliotekę Akademii Bialskiej im. Jana Pawła II.



Zapytanie: COOPERATION
Liczba odnalezionych rekordów: 10



Przejście do opcji zmiany formatu | Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie
1/10
Nr opisu: 0000047066
Autorzy: Joanna Waszczuk, Barbara Ewa Struk, Anna Sawczuk.
Tytuł pracy: Traditional and modern forms of cooperation between kindergarten and family : towards a network society
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2024, T. 18, nr 1, s. 87--97
p-ISSN: 2081-6081
e-ISSN: 2657-9332

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 20.000
Słowa kluczowe ang.: cooperation ; kindergarten ; modern forms ; network society ; parents ; pre-school ; traditional forms
https://rozprawyspoleczne.edu.pl/Traditional-and-modern-forms-of-cooperation-between-kindergarden-and-family-towards,183593,0,2.html
DOI: 10.29316/rs/183593
Streszczenie: The diagnostic survey method was used. The research covered a group of 122 teachers from selected preschool institutions of the Lubelskie Voivodship and 122 parents. The results show that traditional forms of cooperation, i.e. group meetings and phone conversations are still widely popular. Material and methods: The researchers also focused on learning about the preferred forms of cooperation between parents and teachers and identifying those factors that may hinder the cooperation. Results: There is a social belief among both teachers and parents that cooperation between kindergartens and families is necessary because it allows children to be better prepared for life in the constantly changing social conditions. Conclusions: Cooperation between parents and teachers is not always satisfactory for both sides. Communications and creates distance according to respondents are: excessive self-confidence, self-exaltation, excessive ambition, prejudice, and selfishness.

2/10
Nr opisu: 0000047019
Autorzy: Stanisława Katarzyna Nazaruk, Joanna Waszczuk, Barbara Sokołowska, Jurate Danieliene.
Tytuł pracy: Cooperation between the educational institution and the family of a child with disabilities
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2023, nr 8, p. 102--111
p-ISSN: 2538-7928
e-ISSN: 2538-7960

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie zagranicznym
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł spoza wykazu MEiN
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 5.000
Słowa kluczowe ang.: cooperation ; educational institution ; parents ; pupil with disabilities ; teacher
http://ojs.kvk.lt/index.php/SVV/article/view/289
DOI: 10.52320/svv.v1iVIII.289
Streszczenie: Taking care of the well-being of pupils with disabilities, schools and teachers look for new forms of collaboration in order to meet the expectations of parents and their children who, for various reasons, require additional care. This was the reason for starting the research on the cooperation between teachers and parents. The research aim was to recognise the needs of parents and teachers with regard to their collaboration and to determine the actual forms of this cooperation present in the surveyed entities. The above-mentioned issues were taken into account when conducting a diagnostic survey on the process of cooperation between teachers and parents in selected primary schools educating children and young disabled people. The research covered primary schools attended by pupils with disabilities coming from the city of Biała Podlaska in the province of Lublin. Research has shown that there are some factors that inhibit the collaboration of the school with parents bringing up children with disabilities. However, some factors that positively influence the process of cooperation have also been observed. The factors were indicated by both parents and teachers.

3/10
Nr opisu: 0000039781
Autorzy: Mieczysław Adamowicz, Mariusz Pyra.
Tytuł pracy: Cooperation between the state professional schools of higher education and local government units in the context of local socio-economic development
Tytuł równoległy: Współpraca państwowych wyższych szkół zawodowych z jednostkami samorządu terytorialnego w kontekście lokalnego rozwoju społeczno-gospodarczego
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2020, Vol. 64, nr 1, s. 5--15
p-ISSN: 1899-3192
e-ISSN: 2392-0041

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG
Punktacja ministerstwa: 40.000
Słowa kluczowe ang.: state professional schools of higher education ; local government unit ; development ; cluster ; cooperation
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/144286/edition/75736
DOI: 10.15611/pn.2020.1.01
Streszczenie: Universities operate in a complicated environment, in which one of the important elements are, in addition to business, local government authorities. The purpose of the article is to characterize the cooperation of local government units (LGU) with state professional schools of higher education (SPSHE) in order to create local socio-economic development. The object of research are SPSHE from the Lubelskie Voivodeship together with LGU in which they are located. The stage of collecting primary data included surveys among LGU and SPSHE employees, which were carried out as part of broader research for the doctoral dissertation of one of the authors of the article. The survey research method was used. Research shows that such cooperation still faces numerous barriers. There is a need to establish closer cooperation between LGU and SPSHE, primarily in the area of designing local development by local government authorities in the region, as well as increasing the activity of SPSHE and LGU in cluster structures.
Streszczenie: Uczelnie funkcjonują w skomplikowanym otoczeniu. Jednym z jego istotnych elementów są, oprócz biznesu, organa władzy samorządowej. Celem artykułu jest charakterystyka współpracy jednostek samorządu terytorialnego (JST) z państwowymi wyższymi szkołami zawodowymi (PWSZ) w celu kreowania lokalnego rozwoju społeczno-ekonomicznego. Obiektem badań są PWSZ z województwa lubelskiego wraz z JST, w których są one zlokalizowane. Etap gromadzenia danych pierwotnych objął badania ankietowe wśród pracowników JST oraz PWSZ. Badania te realizowano w ramach szerszych badań na potrzeby pracy doktorskiej jednego z autorów artykułu. Zastosowano metodę badań ankietowych. Wyniki analizy pokazują, że współpraca taka wciąż napotyka liczne bariery. Istnieje potrzeba nawiązania ściślejszej współpracy JST z PWSZ, przede wszystkim w zakresie projektowania rozwoju lokalnego przez organy władzy JST w regionie, konieczne jest także zwiększenie aktywności współuczestnictwa PWSZ i JST w strukturach klastrowych.

4/10
Nr opisu: 0000036721
Autorzy: Julia Nowicka, Zbigniew Ciekanowski, Wiesława Załoga.
Tytuł pracy: Pozycja menedżera w organizacji
Tytuł równoległy: Manager position in the organization
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, Z. 13, nr 4, s. 163--178
p-ISSN: 1896-9380

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł przeglądowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 6.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: autorytet ; menedżer ; funkcja ; kontrola ; współpraca ; zarządzanie
Słowa kluczowe ang.: authority ; function ; control ; cooperation ; management
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.

5/10
Nr opisu: 0000035821
Autorzy: Marzena Urszula Ruszkowska, Beata Teresa Wołosiuk, Sebastian Piotr Sobczuk, Piotr Adam Zdunkiewicz.
Tytuł pracy: Współpraca placówek opiekuńczo-wychowawczych z instytucjami edukacyjnymi
Tytuł równoległy: Cooperation between educational care facilities and educational institutions
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2018, T. 12, nr 2, s. 51--56
p-ISSN: 2081-6081

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 8.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: placówka opiekuńczo-wychowawcza ; instytucje edukacyjne ; współpraca
Słowa kluczowe ang.: care and education institution ; educational institutions ; cooperation
http://rs.guselnykov.com/articles/5b842c4595e67
DOI: 10.29316/rs.2018.17
Streszczenie: Działania wychowawcze podejmowane w rodzinie wpływają w istotny sposób na dalsze życie i funkcjonowanie dziecka. Rodzice nie muszą sami dźwigać odpowiedzialności za wychowanie dzieci, powinni być wspomagani przez osoby i grupy społeczne, zaangażowane w działania edukacyjne. W przypadku kiedy dziecko przebywa w placówce opiekuńczo-wychowawczej, to wychowawcy pełnią te same role co rodzice biologiczni dziecka. Materiał i metody. Badania dla potrzeb niniejszej publikacji realizowano w Placówkach Opiekuńczo-Wychowawczych na terenie powiatu bialskiego. Celem badań było ustalenie czy placówki opiekuńczo-wychowawcze współpracują z instytucjami edukacyjnymi, tj. szkoła, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, terapeuci, logopedzi i inni specjaliści, na czym ta współpraca polega, jakie przybiera formy. Wyniki. Wśród form współpracy wymienia się różnego rodzaju kontakty z nauczycielami, tj.: wywiadówki, kontakt indywidualny, kontakt telefoniczny, mailowy, kontakt przez dziennik elektroniczny. Ponadto dyrektorzy szkół, wychowawcy klasowi i pedagodzy szkolni uczestniczą w posiedzeniach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka, odbywających się na terenie placówki przynajmniej dwa razy w roku. Wnioski. O współpracy pomiędzy placówką opiekuńczo-wychowawczą a placówkami oświatowymi decydują głównie: wiek podopiecznych, zachowanie podopiecznych i problemy przez nich wskazywane oraz usytuowanie placówki przez nich zamieszkiwanej.
Streszczenie: Child upbringing and parenting activities significantly affect the child's further existence and functioning. Parents do not have to bear the responsibility for raising children themselves, they should be supported by individuals and social groups involved in educational activities. In the case where the child is in a care and education centre, the educators perform the same roles as biological parents of the child. Material and method. The research for the purposes of this publication was carried out in the Nursing and Education Centres in Bialski district. The purpose of the research was to determine whether the care and educational institutions cooperate with educational institutions, i.e. school, psychological and pedagogical clinic, therapists, speech therapists and other specialists, as well as what kind of co-operation is involved. Results. There are different types of communication with teachers recognised as forms of cooperation, i.e. parent-teacher meetings, individual contact, contact via phone, e-mail, electronic school reports. Moreover, school headmasters, tutors and pedagogues participate in the meetings of the group for the interim assessment of children's situation held at the care and education institution at least two times a year. Conclusions. The decisive factors for cooperation between a care and education institution and an educational institution include: the age of pupils, their behaviour and the problems they point to as well as the location of the institution where they live.

6/10
Nr opisu: 0000035087
Autorzy: Sandra Tur, Olga Anna Filipiak.
Tytuł pracy: Współpraca instytucji w obszarze kultury z powiatu bialskiego
Tytuł całości: W: Wartości i nowoczesność w strategii odpowiedzialnego rozwoju / red. nauk. Sławomir Partycki, Roman Sobecki
Miejsce wydania: Lublin
Wydawca: Wydawnictwo KUL
Rok wydania: 2017
Strony zajęte przez pracę: S. 362-370
ISBN: 978-83-8061-487-1
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 5.000
Liczba znaków: 20000
Liczba arkuszy: 0,5
Praca recenzowana
Słowa kluczowe ang.: culture ; cooperation
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii

7/10
Nr opisu: 0000032823
Autorzy: Agnieszka Cyburt, Patrycja Monika Hołownia, Marek Kuźmicki.
Tytuł pracy: Cooperation between local authorities and non-governmental organisations for the benefit of local development
Tytuł pracy w innym języku: Współpraca jednostek samorządu terytorialnego i organizacji porzarządowych na rzecz rozwoju lokalnego
Tytuł czasopisma:
Tytuł czasopisma:
Szczegóły: 2016, Vol. 9, no. 3, p. 47--58
p-ISSN: 2083-3725
e-ISSN: 2451-182X

Charakterystyka formalna: artykuł w czasopiśmie polskim
Charakterystyka merytoryczna: artykuł oryginalny naukowy
Charakterystyka wg MNiSW: artykuł w czasopiśmie bez IF (wykaz MEiN)
Język publikacji: ENG, POL
Punktacja ministerstwa: 9.000
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: samorząd terytorialny ; organizacja pozarządowa ; współpraca ; rozwój lokalny
Słowa kluczowe ang.: local authority ; non-governmental organisations ; cooperation ; local development
http://www.ers.edu.pl/WSPOLPRACA-JEDNOSTEK-SAMORZADU-TERYTORIALNEGO-I-ORGANIZACJI-POZARZADOWYCH-NA-RZECZ,92957,0,2.html
Streszczenie: The aim of the article is to present forms of cooperation between local authorities and non-governmental organisations, taking into consideration the model of cooperation between public administration and NGOs and legal aspects. Materials and methods: The research part of the article is based on the secondary data from "Barometr Współpracy 2009" (Cooperation Barometer 2009) report and the research results from the authors' analysis of the selected examples of good practices of cooperation undertaken by the units of territorial self-government in the Lublin Province. The forms of cooperation and the amount of public funds devoted to the activities of the non-governmental organisations have been analysed. Moreover, the examples of cooperation realized by self-governments in the Lublin Province have been provided. Results: The present analysis has demonstrated that the development of cross-sectoral cooperation requires more commitment from its partners. The parties should adjust the model solutions to existing possibilities and local resources. Conclusions: The creation of an appropriate model of cooperation between local authorities and nongovernmental organisations is a positive example of creativity, activity and development of both types of sectors, which will unquestionably be appreciated by local communities.
Streszczenie: Celem artykułu jest przedstawienie form współpracy jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych z uwzględnieniem modelu współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych oraz aspektów prawnych. Materiały i metody: W części badawczej wykorzystano zarówno dane wtórne pochodzące z Raportu "Barometr współpracy 2009" oraz wyniki badań własnych związanych z analizą wybranych przykładów dobrych praktyk współpracy podjętej przez jednostki samorządu terytorialnego w województwie lubelskim. Dokonano analizy form kooperacji oraz wielkości środków publicznych przeznaczonych na wydatki związane z finansowaniem działalności organizacji pozarządowych. Odniesiono się do przykładów współpracy zrealizowanych przez samorządy z województwa lubelskiego. Wyniki: Z przeprowadzonych analiz wynika, że zagadnienie budowania współpracy międzysektorowej wymaga większego zaangażowania partnerów w tym zakresie. Powinni oni modelowe rozwiązania dostosowywać do istniejących potencjałów i zasobów lokalnych. Wnioski: Wypracowanie właściwego modelu współpracy jednostki samorządowej i organizacji pozarządowej stanowi pozytywny przejaw kreatywności, aktywności i rozwoju obu sektorów, który z pewnością docenią społeczności lokalne

8/10
Nr opisu: 0000033204
Autorzy: Danuta Jolanta Guzal-Dec.
Tytuł pracy: The concept of homo cooperativus in the implementation of sustainable development by local governments on the natural valuable areas in the Lublin voivodeship
Tytuł całości: W: Sustainability of rural areas in practice : conference proceedings from International Scientific Conference / ed. Ladislav Mura, Monika Bumbalová, Monika Gubáňová
Miejsce wydania: Nitra
Wydawca: Slovak University of Agriculture in Nitra
Rok wydania: 2016
Strony zajęte przez pracę: S. 190-198
ISBN: 978-80-552-1574-7
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Język publikacji: ENG
Słowa kluczowe: homo cooperativus ; społeczeństwo obywatelskie ; zarządzanie ; współpraca ; samorząd lokalny
Słowa kluczowe ang.: homo cooperativus ; civil society ; governance ; cooperation ; local municipalities
Uwaga: Kopia dostępna w Sekcji Bibliometrii.
http://ves.uniag.sk/files/pdf/041ids5i37kruxpty1ewl46nvl53n2.pdf
Streszczenie: The concept of homo cooperativus, as well as civil society, is considered a catalyst for the implementation of sustainable development. The local level is, however, a basic level of the practical implementation of the concept of sustainable development. Local authorities are therefore expected to present an open attitude to cooperation and activities aimed at building a civil society. The aim of the study was to analyze the scope and forms of cooperation of local authorities with local and supra-local entities, with particular attention to initiatives aimed at the development of a civil society. A diagnostic survey was used with an interview questionnaire addressed to mayors of 30 municipalities of natural value in the Lublin voivodeship (Poland). The study was conducted in 2013. A significantly higher level of activity was demonstrated in cooperation with other local governments than with local actors from the social and economic sectors. Therefore, a model was proposed for supporting the implementation of the concept of homo cooperativus in rural communities. This model can be used as a universal tool for stimulating the implementation of sustainable development by local governments.
Projekt/grant: Ekologiczne uwarunkowania i czynniki rozwoju funkcji gospodarczych na obszarach przyrodniczo cennych województwa lubelskiego : Narodowe Centrum Nauki, 2011/01/D/HS4/03927

9/10
Nr opisu: 0000030661
Autorzy: Danuta Jolanta Guzal-Dec.
Tytuł pracy: Cooperation of Local government in Supporting tourism Development in Natural Valuable Areas of the Lubelskie Voivodship
Tytuł całości: W: FORWARD - Innovative Approaches to rural Areas Development 2 / ed. by Monika Gubáňová, Kristína Mandalová, Monika Bumbalová
Miejsce wydania: Nitra
Wydawca: Slovak University of Agriculture
Rok wydania: 2015
Strony zajęte przez pracę: S. 27-35
ISBN: 978-80-552-1309-5
Uwagi: Streszcz. w jęz. ang.
Charakterystyka formalna: referat w materiałach pokonferencyjnych zagranicznych
Język publikacji: ENG
Słowa kluczowe: turystyka ; samorząd terytorialny ; współpraca ; obszar cenny przyrodniczo ; województwo lubelskie
Słowa kluczowe ang.: tourism ; local self-government ; cooperation ; natural valuable areas ; Lubelskie Voivodship
Uwaga: Kopia dostępna w Dziale Gromadzenia, Opracowania i Kontroli Zbiorów Biblioteki PSW.
http://www.fesrr.uniag.sk/tl_files/fesrr/documents/FORWARD.pdf
Projekt/grant: Ekologiczne uwarunkowania i czynniki rozwoju funkcji gospodarczych na obszarach przyrodniczo cennych województwa lubelskiego : Narodowe Centrum Nauki, 2011/01/D/HS4/03927

10/10
Nr opisu: 0000031963
Autorzy: Iwona Dorota Kowalska.
Tytuł pracy: Finansowanie unijne rozwoju terenów transgranicznych w ramach Instrumentu Sąsiedztwa Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020
Tytuł pracy w innym języku: EU funding of the development of cross-border areas as part of the European Neighbourhood Instrument Poland-Belarus-Ukraine 2014-2020 = Finansirovanie Evrosoûzom transgraničnyh territorij w ramkah Instrumenta Sosedctva Pol'ša-Belarus'-Ukraina 2014-2020
Tytuł całości: W: Wyzwania polityki regionalnej w aspekcie rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów transgranicznych, T. 1 / red. Katarzyna Świerczewska-Pietras, Mariusz Pyra
Miejsce wydania: Biała Podlaska
Wydawca: Wydawnictwo Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Rok wydania: 2015
Strony zajęte przez pracę: S. 305-313
ISBN: 978-83-64881-21-3
Uwagi: Tekst również w jęz. ang. (s. 314-322) i ros. (s. 323-332).
Charakterystyka formalna: rozdział w monografii polskiej
Charakterystyka wg MNiSW: rozdział w monografii - j. polski lub innym poza kongres.
Język publikacji: POL
Punktacja ministerstwa: 4.000
Liczba znaków: 33327
Liczba arkuszy: 0,83
Praca recenzowana
Słowa kluczowe: finanse ; Polska ; transgraniczność ; Unia Europejska ; Wschód ; współpraca
Słowa kluczowe ang.: finances ; Poland ; cross-border ; European Unioin ; East ; cooperation
Streszczenie: Program Współpracy Transgranicznej (PWT) Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020 (Program) w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (EIS)kontynuuje i rozszerza współpracę na obszarze pogranicza trzech zaangazowanych państw, która dotychczas rozwijana była w ramach Programu Sąsiedztwa Polska-Białoruś-Ukraina INTERREG IIIA/Tacis CBC 2004-2006 (Program Sąsiedztwa) i EISP PWT Polska-Białoruś-Ukraina 2007-2013. Dlatego też interesującym wydaje się dokonanie oceny założeń tego Programu w trzeciej edycji planowanego uruchomienia funduszy unijnych, tym bardziej, że ramy tego Programu do 10 czerwca 2015 r. podlegały konsultacjom społecznym. Celem artykułu jest zatem próba tej oceny z uwzględnieniem trzech aspektów: zakresu przedmiotowego w konfrontacji z dwiema poprzednimi edycjami tego Programu; procedury pozyskania wsparcia fnansowego (konkurencyjność vs preferencje programowe); nakłady i instrumenty finansowe (środki bezzwrotne vs środki zwrotne). Przy opracowaniu artykułu zastosowano metodę analizy dokumentów z wykorzystaniem materiałów źródłowych UE oraz krajowych dokumentów dotyczących EIS oraz literatury przedmiotu dotyczącej absorpcji środków unijnych na projekty transgraniczne. Wyniki analiz wskazują, że zakres przedmiotowy EIS jest zbieżny z poprzednimi edycjami wsparcia unijnego, a kwestia konkurencyjności jest osłabiona wskaźnikami preferencyjności w wyborze projektów przy zastosowaniu bezzwrotnych instrumentów finansowych. W związku z powyższym należy wnioskować o zainicjowanie działań uświadamiających szerszemu gronu potencjalnych beneficjentów korzyści z realizacji projektów w ramach EIS.
Streszczenie: Cross Border Cooperation Program ("Program Współpracy Transgranicznej" - PWT) Poland-Belarus-Ukraine 2014-2020 (Program), within the European Neighbourhood Instrument (ENI), continues and broadens cooperation in the border area of the three countries involved, which was previously developed under the Neighbourhood Program Poland-Belarus-Ukraine INTERREG IIIA/TACIS CBC 2004-2006 (Neighbourhood Program) and ENPI PWT Poland-Belarus-Ukraine 2007-2013. Therefore, it seems interesting to assess the assumptions of this program in the third edition of the planned launch of EU funds; especially as public consultation on the framework of this Program proceeded until 10 June 2015. The aim of this article is, thus, an attempt to evaluate the rogram taking into account three aspects: program scope confronted with the two previous editions of this program; procedures for obtaining financial support (competitiveness versus program priorities) ; expenditures a desk based analysis of documents including the EU source materials, national documents concerning the ENI and the literature concerning the absorption of EU funds for cross-border projects. The results of tha analysis show that the scope of the ENI is convergent with the previous editions of the EU support programs and the issue of competitiveness is weakened by the preference indicators in the selection of projects using non-repayable financial instruments. Therefore, it should be recommended to initiate awarenes-raising activities aimed at the extended audiance of potential beneficiaries to demonstrate how they can benefit from the implementation of projects under the ENI.

  Wyświetl ponownie stosując format:
Wyświetl/ukryj etykiety | Wyświetlenie wyników w wersji do druku | Pobranie pliku do edytora | Nowe wyszukiwanie | Biblioteka AB